واتس اپ اندیشه داران ابد کوشا  تلفن اندیشه داران ابد کوشا
اندیشه داران ابد کوشا

دلایل خرابی قفل دیجیتال ریموت دار

قفل‌های دیجیتال نوعی قفل الکترونیکی هستند که در چند سال اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند. این قفل‌ها نسبت به قفل‌های معمولی که با کلید کار می‌کنند امنیت و ایمنی بیشتری دارند و به راحتی باز نمی‌شوند. برای باز کردن یک قفل دیجیتال باید رمز عبور دقیق آن را بدانید.

قفل‌های دیجیتال نوعی قفل الکترونیکی هستند که در چند سال اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند. این قفل‌ها نسبت به قفل‌های معمولی که با کلید کار می‌کنند امنیت و ایمنی بیشتری دارند و به راحتی باز نمی‌شوند.

انواع مختلفی از قفل دیجیتال در بازار وجود دارد که عملکرد هر کدام با دیگری متفاوت است. به عنوان مثال قفل ریموتی درب برای باز و بسته شدن نیاز به ریموت مخصوص به خود دارد که از طریق یک کد سیگنالی اختصاصی، فرمان باز و بسته شدن را به کامپیوتر اصلی قفل ارسال می‌کند.

برخی از قفل‌های الکترونیکی نیز مکانیزم متفاوت‌تری دارند. به عنوان مثال با نصب قفل اثر انگشتی درب دیگر نیازی به ریموت ندارید. چرا که فرمان باز و بسته شدن قفل به وسیله لمس سنسور با اثر انگشت شما صادر می‌شود.

با وجود اینکه این ابزارهای مفید، قفل‌های بدون کلیدی هستند که می‌توانند به صورت دستی و یا الکترونیکی و بدون استفاده از هیچ کلیدی کار کنند؛ اما عاری از اشکال نیستند و ممکن است بر اثر عوامل مختلفی، از کار بیفتند. این موضوع به خصوص در مورد قفل‌های ریموت‌دار که وابسته به یک منبع تغذیه هستند صدق می‌کند. در این مقاله قصد داریم در مورد عللی که باعث می‌شوند یک قفل دیجیتال ریموت دار خراب شود صحبت کنیم.


قفل دیجیتال ریموت‌دار چیست؟


صنعت تولید قفل مانند دیگر صنایع، همگام به پیشرفت‌های تکنولوژی، طی چند سال گذشته تغییرات و تحولات زیادی را تجربه کرده است. تولید انواع قفل‌های دیجیتال، الکترونیکی و هوشمند نتیجه همین تغییرات بود. این قفل‌ها علاوه بر ایمنی بیشتر نسبت به قفل‌های معمولی، دردسر حمل دسته کلیدهای حجیم و سنگین را نیز از میان برداشتند و به همین خاطر در عرض چند سال توانستند طرفداران زیادی پیدا کنند. علاوه بر این موارد، قفل‌های دیجیتال به دلیل مکانیزم خاص خود، رفت و آمد و باز و بسته کردن درب‌ها را نیز بسیار راحت کردند.

برخی از تولیدات این صنعت مانند دستگیره الکترونیکی علاوه بر این مزایا، با طراحی جذاب خود باعث زیباتر و لوکس‌تر شدن فضای داخلی ساختمان‌ها شدند.محصولاتی که در حال حاضر به عنوان قفل دیجیتال در بازار فروخته می‌شوند؛ راه‌های مختلفی را برای باز و بسته کردن درب در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

به عنوان مثال برخی از این قفل‌ها با اثر انگشت باز می‌شوند و برخی نیز دارای کارت مخصوصی هستند که به صورت کلید عمل می‎کند. یکی از بهترین و جدید ترین قفل و دستگیره های دیجیتال در سال ۲۰۲۲ قفل‌هایی هستند که به کمک ریموت کنترل باز و بسته می‌شوند. این قفل‌ها، علاوه بر امکان باز کردن درب از طریق اثر انگشت، تشخیص چهره، رمز و یا کارت، دارای یک ریموت کنترل اختصاصی هستند که کاربر با استفاده از آن می‌تواند از راه دور درب را باز کند. استفاده همزمان و ترکیب کردن این روش‌های باز و بسته کردن قفل با هم، باعث افزایش ایمنی ساختمان می‌شود.

علل از کار افتادن قفل دیجیتال ریموت دار


موارد زیر از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که وقوع آنها می‌تواند مشکلاتی را در عملکرد قفل‌های دیجیتال ریموتی ایجاد کند:

تمام شدن باتری


نیروی مورد نیاز ریموت در این مدل قفل‌ها از طریق باتری تامین می‌شود. اگر منبع تغذیه ریموت ضعیف یا تمام شود؛ سیگنال‌های ارسالی توسط برد داخلی ریموت ضعیف شده و کامپیوتر مرکزی قفل امکان دریافت این سیگنال‌های ضعیف را ندارد. باتری ریموت معمولا به یک باره از کار نمیفتد. بلکه کم کم با ضعیف‌تر شدن و کاهش برد عملکردی خود این موضوع را به شما اطلاع می‌دهد. بنابران اگر قبلا در فاصله ۱۰ متری این ریموت کار می‌کرد؛ اما در حال حاضر بدون هیچ علت واضحی فقط از فواصل نزدیک کار می‌کند؛ بهتر است باتری آن را عوض کنید.

خراب شدن برد ریموت


داخل ریموت برد کوچکی وجود دارد که مسئول تولید و ارسال فرمان بسته و باز شدن قفل به شکل سیگنال است. این برد الکترونیکی مانند تمام وسایل الکترونیکی دیگر، به عواملی مانند ضربه و رطوبت حساس است. بنابراین اگر در معرض ضربه و رطوبت قرار بگیرد ممکن است از کار بیفتد. تعمیر این برد یک کار تخصصی است و حتما باید توسط فردی انجام شود که در این زمینه تجربه دارد. تعمیرکار برای بررسی آسیب‌دیدگی برد، پیچ‌های پشت ریموت را باز کرده و برد داخلی آن را از نظر ترک خوردگی و کنده شدن اتصالات لحیم کاری بازرسی می‌کند. گاهی تعمیر این برد غیر ممکن است و تعویض تنها راه‌حل باز گرداندن عملکرد به ریموت می‌باشد.

به هم ریختن تنظیمات قفل


برای ارسال فرمان به هر قفل الکترونیکی که با ریموت کار می‌کند؛ یک کد یکتا وجود دارد که از طریق یک سیگنال خاص از ریموت ارسال می‌شود. اگر سیگنال ارسالی از سوی ریموت، با آنچه که در حافظه برد مرکزی قفل ثبت شده است یکسان نباشد؛ قفل عمل نمی‌کند. گاهی اوقات به دلایل مختلف، سیگنال ارسالی از ریموت تغییر می‌کند و قفل در شناسایی آن ناتوان می‌شود. در این شرایط باید تنظیمات مجددی روی ریموت انجام شود تا قفل قادر به شناسایی سیگنال آن باشد.


چند نکته مهم در مورد نگهداری از قفل‌های دیجیتال ریموتی


یکی از پرتکرارترین سوالاتی که در مورد قفل‌های دیجیتالی ریموت‌دار از ما پرسیده می‌شود این است که باتری ریموت این قفل‌ها را باید هر چند وقت یک بار تعویض کرد؟ بیشتر باتری‌هایی که روی این ریموت‌ها گذاشته می‌شود؛ به شرط تمام نشدن تاریخ انقضا، بین ۶ تا ۹ ماه دوام دارند. اکثر مدل‌های قفل هوشمند نیز دارای آلارمی هستند که به وسیله آن کاربر را از اتمام باتری مطلع می‌کنند. اما اگر می‌خواهید ریسک نکنید؛ توصیه می‌کنیم که قبل از روشن شدن این هشدار اقدام به تعویض باتری کنید. هر شش ماه یک بار زمان خوبی برای چک کردن و تعویض باتری است.

علاوه بر تعویض به موقع باتری، تغییر کد قفل نیز می‌تواند امنیت ساختمان شما را ارتقا دهد. هیچ زمان استانداردی برای تغییر این کد وجود ندارد. اما معمولا در شرایط خاص، مانند زمانی که ریموت قفل را برای مدت به شخص دیگری سپرده‌اید؛ توصیه می‌شود که کد آن را تغییر دهید.

قفل ریموتی درب برای چه مکان‌هایی مناسب است؟


در هر مکانی که نیاز به قفل دیجیتال داشته باشد؛ می‌توانید از قفل ریموتی درب استفاده کنید. اما به دلیل عملکرد خاص این مدل قفل‌ها، معمولا توصیه می‌شود که در مکان‌هایی که نیاز به کنترل ترددها در آن وجود دارد از این مدل قفل استفاده شود. به عنوان مثال در شرکت‌ها و فضاهای اداری که هم پرتردد است و هم از نظر امنیتی در موقعیت حساسی قرار دارد؛ می‌توان با نصب این قفل‌ها، رفت و آمدها را کنترل کرد. با نصب قفل ریموتی روی درب چنین مکان‌هایی، منشی یا نگهبان می‌تواند بدون بلند شدن از جای خودش، فقط با فشار دادن دکمه ریموت، درب را باز کند و بعد از ورود یا خروج ارباب رجوع نیز آن را ببندد.

علاوه بر درب ورودی ساختمان، برای اتاق‌های خاص مانند اتاق مدیریت، اتاق سرور، اتاق گاو صندوق و… نیز می‌توان از این نوع قفل استفاده کرد. کاربرد این قفل‌ها فقط محدود به فضاهای اداری نیست؛ بلکه برای واحدهای مسکونی که یک سالمند و فرد ناتوان در آن زندگی می‌کند نیز می‌توان از این مدل قفل‌های بسیار مفید استفاده کرد.

مقاله مرتبط

نمایش همه